Neden Yarıda Bıraktım? / Sense8 / Dizi Eleştirileri





Selamlar; bugün, ‘biraz daha izlemeli ve öyle incelemesini yazmalıyım’ diye planlayıp, bu sabah itibarıyla ‘ben artık bu diziyi izlemem’ kararına vardığım bir diziden bahsedeceğim.

 Dizimiz Sense8 –evet yazıyı yazarken fark ettim ki Sense8 diye yazılıyormuş, Sense 8 değil- birbirini ‘hisseden’ 8 insanı konu alıyor. Dünya üzerinde farklı yerlerde yaşamlarını sürdüren bu bireylerle biz de Birleşik Krallık ’tan Mumbai’ye, Chicago’dan Berlin’e yolculuk ediyoruz. Her biri birbirinden ilginç karakterlerin yaşamlarına seyirci olurken bir yandan da gizemli bir kadının ve bu insanların arasındaki ilişkinin sır perdesini aralıyoruz.

 Genel bir tanımın ardından direkt olarak diziyi neden sevdiğimden ve neden bıraktığımdan bahsedeyim.

 Öncelikle dizi kötü bir dizi değil, kesinlikle daha çok izleyiciyi hak eden bir dizi.

 Bu fikrimi biraz daha açmak gerekirse, şunu belirtmeliyim ki dizinin bize sunduğu sekiz karakterin sekizi de ilgi çekici, etkileyici hikâyelerle karşımıza çıkıyor ama burada benim rahatsız olduğum konu karakterlerin karakter değil de tipmiş gibi hissettirmesi. Karakterler kendilerine özgü şeyler yapmıyorlar. Yani bir Hint dizisindeki Hintli kız ile dizimizin Hintli kızı Kala arasında çok yeterli farklar hissedemedim.


 Bunun makul bir açıklamasını düşününce üretebiliyorum, açıklama şöyle ki dizinin süresi ortalama 60 dk. Her ne kadar bana çok uzun gelse de daha kısa olması mümkün değil çünkü sekiz ana karakterin işlenişi öyle kolay değil. Muhtemelen bu süre paradoksundan dolayı karakterler yeterince özgün bir kişilik sergileyemiyorlar.

 Oyunculuklar da genel olarak başarılı diyebilirim. Gözüme çarpan herhangi bir uç nokta olmasa da Aml Ameen, Copheus van Damme rolüyle oldukça iyi iş çıkarıyor.

Gelelim anlatacaklarımın çok olduğu konulara yani kurgu, olay örgüsü, işleniş...

 Şunu gönül rahatlığıyla söyleyebilirim ki dizinin asıl olayı -birbirlerini hisseden insanlar- benim daha önce hiç rastlamadığım bir olay ve gerçekten başarılı, gelişmeye açık bir fikir. Uzun lafın kısası 'hissetmek' olayı benim ilgimi çekti.

 Ama ortada şöyle bir problem sezdim; Sense8 kısa bir dizi ve bu hissetmek olayı dizinin temelinde olmadığından daha yavaş işleniyor ve gelişiyor. Bu işleyiş de dizinin ilgi çekici kısmının oluşturduğu beğeniyi biraz baltalıyor.

 Bu baltalayışta bir etki daha var. Karakterler fazlasıyla stabil ve başlarına gelen olaylar az çok tahmin edilebilir. Şaşırtıcı olaylar yok mu? Tabii ki de var... Bu beklenmedik olaylar fazlasıyla başarılı, öyle ki eleştiriyi yazmadan önce zihnimde oluşturduğum pozitif - negatif yönler listemde pozitif tarafta aklıma ilk gelen şey bu şaşırtıcı olayların başarısıydı.


 Fakat tüm bu başarıya rağmen karakterlerin fazla 'tip' statüsünde kalması ve olayların sıklıkla tahmin edilebilir oluşu " Ben bu diziyi izledim ya " dedirtip o güzel, bakir fikrin etkisini ketliyor.
 Son bir şeye daha değinmek istiyorum, bu da farklı olanın, dizi izleyen kitlenin sevdiği şeyden, kısacası popülerlikten uzaklaşamıyor oluşunun beni rahatsız etmesi.

 Dizide dj kadın var, adam döven kadın var, gay var, trans var, lezbiyen var, uyuşturucu satıcısı -torbacı- var, yakışıklı adam var, güzel kadın var...

 Var var ama bunlar hep beklediğimiz insanlarda var, yani neden Afrika'daki bir otobüs şoförü gay olamıyor da Meksikalı bir dizi yıldızı gay oluyor?

 Veya neden insanların tepkili olduğu tipler dizide yok?

 Neden Nomi sadece trans yönüyle ele alınıyor? Neden Sun hep erkeksi tavırlarıyla sahnede oluyor?
Çeşitlilik güzel şey ama çeşitliliği beklenen yönde kullanmak çeşitliliğin sosyal mesaj etkisini azaltıyor gibi geliyor bana...


 Sense8 benim gözümde böyle bir dizi.


 İzlenir mi? Evet

 Ben yeniden izler miyim? Neden olmasın, belki siz bu yazıyı okurken ben çoktan diziye tekrar dönmüşümdür.

IMDb puanı: 8,4/10
Çağlar Paksoy puanı: 6,8/10



Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

10 Adımda Daha Eğlenceli Dead Cells / Oyun Rehberleri

Tatmin Olamadım / Circle / Film Eleştirileri

Zaman Hırsızları Arasında Bir Saat Çiçeği / Momo / Film ve Kitap Eleştirileri